לאחי היקר והמתלבט \\ מכתב מהלב | דעה

    אתר קול חי 2 Comment on לאחי היקר והמתלבט \\ מכתב מהלב | דעה

    האם תרצה להעניש את עצמך על טיפשותו של האחר? | בחור ישיבה, ששמו שמור במערכת, במכתב מהלב לאותם 'מתלבטים' ו'אדישים', לקראת המערכה ביום שלישי

    צילום: elements.envato
    14:39
    07.05.24
    יונת קפלן No Comments on "התרגלנו לחיות בקרסולה בלתי נראית"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחי היקר והמתלבט!

    בטח אתה חושב לעצמך, "הו, הנה עוד בעל מוסר מטעם עצמו", אבל לא, אני לא כותב דברים אלו כדי להוכיח אותך או לפגוע בך, חלילה לי מעשות כדבר הזה, אני רק רוצה להעמיד מול עיניך כמה דברים מלב שותת וכואב (ל"ע) ואולי לתת לך נקודה למחשבה, לפני שתחליט על צעדיך באשר הם.

    "מה הח"כים החרדים עשו בשבילי?", שאלה נוקבת שנשאלה כמה וכמה פעמים במהלך התקופה האחרונה, ואולי הגיע הזמן שניגע בשאלה הזו, והפעם מזווית שונה, ייתכן שהח"כים החרדים טעו בדברים מסוימים, ויתכן שגם נהגו שלא כהוגן בחוגים מסוימים, ובדברים מסוימים, אך יחד עם זאת יש להזכיר כמה דברים,

    א. הח"כים החרדים אינם מלאכים, אלא בני אדם, והם נשלחים ע"י גדולי ישראל כך שכביכול "הכרזת המלחמה" נגדם אינה היא לא באמת נגדם אלא נגד גדולי ישראל ח"ו.

    ב. במידה וח"ו לא תצביע למפלגה חרדית, אתה אולי תסתובב כמה ימים בתחושת גאווה של "הנה דפקתי את המושחתים האלו", אך במידה וח"ו בשל כך יוטחו בזה אחר זה גזרות על ראשו של הציבור החרדי ועל חיי הדת ועל הזהות היהודית של מדינת ישראל וכו', איך תוכל לישון בלילה בשקט ובשלווה? איך תוכל לומר בתפילה "שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד", אם את הציווי הבסיסי של "ועשית ככל אשר יורוך" ואת מאמר חז"ל במסכת אבות "יהי מורא רבך כמורא שמיים" אינך מקיים? ואיך תוכל לומר "ידי לא שפכה את הדם הזה"? והאם בשמחת תורה כשתשיר בכל ליבך "וטהר לבנו לעבדך באמת" האם תוכל להתכוון לזה ברצינות?

    ג. במידה וח"ו אחד מהח"כים החרדים יפלט החוצה מהכנסת ככל הנראה הוא יסתדר בעז"ה וימצא עבודה אחרת ותפקיד אחר ובמשכורת נאה מאד (עיין ערך על המון ח"כים לשעבר, איפה הם היום, ומה מצב חשבון הבנק שלהם), ואילו אתה מה תרוויח מכך? חוץ מח"ו לאבד את הזכות והמצווה ואת אמונת החכמים שיכולת להרוויח, ואולי חלילה אף לאבד את כל ייחודך כחרדי, ובפרט כשהמצפון יתחיל לדגדג אח"כ בליבך, איך תרגיש אז?

    טענה נוספת היא "הח"כים החרדים מתנהגים לפעמים כמו ילדים" יתכן בהחלט שכך, אך אם אדם גוי (שלא במיוחד אהב אותנו, ואף תמך בנאצים ימ"ש) היה מסוגל לוותר על מלכות אנגליה בשביל לשאת אישה שאותה רצה, האם לא שווה לנו מדי פעם לוותר על התנהגות "ממלכתית" כדי שעוד אברך יוכל לפרנס את משפחתו בנחת, שעוד ילד יוכל ללמוד בחיידר בתוך מבנה וכיתה מתורבתים, ולא במבנים שנראים יותר כמו חירבת אלג'יבריש, וכדי שעוד ילד יהודי יתקרב ויכיר את בוראו, האם זה לא שווה? האם לא תרצה למרוח חיוך על פניהם יותר מאשר על פניהם של מבקשי רעתנו ח"ו האורבים לנו בכל פינה? וגם אם אכן חלילה הם התנהגו בתינוקיות וטיפשות, האם תרצה להעניש את עצמך על טיפשותו של האחר?

    טענה מרכזית נוספת היא, "גם במפלגות האחרות יש חרדים או לפחות אנשים שיותר מייצגים את דעותיי"!, ייתכן שכך אך האם תעדיף את טובתך האישית על פני כל משפחתך וקהילתך והציבור שממנו אכלת וינקת? האם תתנהג כמו אותה פרה שבעטה במי שהאכיל אותה בכרשינין? וגם אם אכן נעשו לך עוולות ח"ו האם במקום לכבות את השריפה במים, תלבה אותה בנפט?

    ויש כאלו הטוענים כי "גדולי ישראל לא מעודכנים בהכול, ולא יודעים הכול, והעסקנים מסתירים מהם?" וכאן תסלח לי מראש אך הרשה לי להיות חריף, אם אתה אדם צעיר המצביע בפעם הראשונה או בכמה פעמים הראשונות, האם אתה חושב שעם כל כבודך, אתה האדם הצעיר שבקושי גמר ללקק משפתיו את חלק ינקותו, האתה הוא זה שמבין את כל המהלכים ואת כל השיקולים ואת כל ההשלכות, ועוד יותר מאנשים מבוגרים שהשם יאריך את ימיהם ושנותיהם עד 120 (מאחל גם לך בעז"ה) שראו והבינו והתנסו יותר ממך בהרבה, ושיש להם גם את חוכמת התורה?, ואם אתה אדם מבוגר שכבר הצבעת כמה וכמה פעמים בחייך (מבחינת שנים, לא לפי כמות המערכות בחירות האחרונות), האם אתה רוצה להתחלף עם גדולי ישראל או אולי להבדיל אלף אלפי הבדלות עם הח"כים החרדים? האם אתה מוכן לקחת עליך את כל האחריות? האם אתה חושב שאתה ראוי לכך? ואם אתה אדם מבוגר אז סלח לי על הטפת המוסר, אך נראה שלא עבדת מספיק על אמונת חכמים במהלך ימי חייך, אך לא מאוחר אף פעם לתקן!

    ודבר נוסף אליו הייתי רוצה להפנות את תשומת ליבך, וכאן אבהיר מראש כי אינני חלילה מוסר דין לשמיים או מאחל לך רע, חלילה, להיפך, אני מאחל לך רק טוב ובריאות ופרנסה וכל מילי דמיטב עד 120, ויחד עם זה כדאי להפנות את תשומת הלב גם לדבר שהוכח פעם אחר פעם, בד"כ אלו שהצביעו למפלגות לא חרדיות, ל"ע ילדיהם כבר לא היו חרדים, ונכדיהם כבר לא היו דתיים, וניניהם עדיף שלא נדע וכו', ח"ו, ובלי קשר לקטע הרוחני, אלא בקטע הכי פרקטי שיש, כי כמו שברפואה לא מתפשרים ומחפשים את הטוב ביותר, כך גם להבדיל ברוחניות, אם ח"ו מתפשרים על תפילה אז כבר על תפילין, ואם על תפילין אז גם על כשרות, ואם על כשרות אז גם על שבת וכו' ועדיף שלא נרחיב!… האם זה מה שאתה רוצה?

    ועוד עניין וכאן אספר בדיחה, איש אחד הולך על שפת ים ופתאום הוא רואה מישהו טובע ל"ע, והטובע צועק לו "הצילו, אני לא יודע לשחות" והאיש עונה לו "גם אני לא, אז מה אני עושה מזה עסק?", והנמשל הוא, במחי פתק אחד, אתה יכול לעזור לכל כך הרבה אנשים ולשנות את חייהם לטובה, אם זה האברך שיוכל לפרנס את ביתו יותר ברווח, או הילד שזקוק לעזרה ותמיכה מעבר לשעות הלימודים, ולאותו חרדי שלא מתקבל לעבודה רק בשל אמונתו, ולאותה אלמנה או אשה קשת יום ל"ע שתוכל לחיות את חייה ולהתפרנס יותר בכבוד, האם לא תועיל לעשות משהו למענם, רק כי גם לך קצת קשה ח"ו? ואם ברוך השם לך לא קשה, (ובעז"ה שגם לא יהיה לך קשה אף פעם) האין אתה מצווה על חסד? האין אתה מצווה על לא תעמוד על דם רעך? והאם תוכל להסתכל בעיניהם של אותו אברך או ילד או איש או אשה, ולהצדיק את מעשיך בלב שקט ורגוע?

    ועד כאן התמקדנו במוסריות וב"סור מרע", ומכאן ברשותך ארצה להתמקד בחיובי ובחוויה וב"עשה טוב", הרי נאמר, "גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה", וכאן ברשותך נדמיין סיטואציה ובה נראה תיבה גדולה שמלאה בזכויות ובמצוות ובתורה ובמעשים טובים, האם לא תרצה שכל זה יהיה רשום על שמך? הרי בפתק הקטן שתשים בקלפי ביום הבחירות אתה תוכל לרשום על שמך לא רק תיבה קטנה, אלא שיירות ארוכות של זכויות, של תורה, ושל מצוות ומעשים טובים, אם זה עוד הקצאה לבית כנסת או ישיבה, או בנייה של עוד מקווה טהרה, או אפילו סיוע לעוד נזקק או יתום ל"ע או אפילו סיוע לארגון לקירוב אחינו הרחוקים (לצערנו) אל אבינו שבשמיים, האם לא שווה רגע אחד של חיוך ממישהו מכל האנשים שנעזרו באותם דברים שציינתי?

    ושאלה פשוטה נוספת, האם כשהיית ילד קטן, לא ניסית לעשות הכול כדי למצוא חן בעיני הוריך או בעיני הקרובים אליך? אם אכן כך, אז עכשיו כשאתה כבר בוגר ומבין ומיושב בדעתך, האם לא תרצה לעשות כל מה שתוכל כדי למצוא חן בעיני אבינו שבשמיים? האם לא תרצה שירווה ממך נחת? האם לא תרצה שיהיה גאה בך ויאמר עליך "זהו בני חביבי"?

    לסיכום אחי היקר, אינני יודע מה תחליט, ובלנ"ד ובעז"ה אשאיר לך את הזכות להחליט לעצמך, אך בקשה אחת לי אליך, גם אם אינך אוהב את הדברים שכתבתי, בכל זאת אם אתה מרגיש צורך קרא אותו שוב ושוב (כמה פעמים שאתה צריך), ובמידה ואתה חושב שיש משהו בדבריי, אז אנא ממך ביום הבחירות לך כמה שיותר מהר אל הקלפי בה אתה רשום, תיקח את הפתק של המפלגה שרבותיך הורו לתמוך בה ותכניס למעטפה, ולפני שתכניס אותה לתיבת ההצבעה תזכיר לעצמך ותכוון (אפילו בשקט, לא חייבים לצעוק) שאתה עושה מעשה טוב ומצווה חשובה, שאתה מקיים את מצוות התורה "ועשית ככל אשר יורוך", ושגם אתה עושה את כל זה כדי לעשות נחת לאבינו שבשמיים ולהכיר לו טובה על כל מה שנתן ונותן לך ובתקווה ובתפילה שעוד ייתן לך הרבה כל חייך.

    באהבה גדולה ובתקווה שתבחר נכון עבורך ועבור כולנו,

    אחיך האוהבך בלב ונפש



    2 תגובות

    מיין תגובות